vrijdag 19 januari 2018

1984?


LazaRus:

Wat ik nu toch weer gehoord heb, het is niet te geloven!
En dat in deze eeuw!

camera voor toezicht
Mevrouw Katblad heeft tegen Ma Tok gezegd dat zij een camera moet ophangen in ons Tok-huis!
Heb je ooit zo zout gegeten?
Hoe komt ze erbij?
Het zou zogenaamd zijn om de spanningen in het kopje van onze Floortje weg te nemen.
Hoezo spanningen?
Ze zit toch heerlijk bij haar familie in haar eigen huis op een lekker plekje op de hordeur of de stok?
Als er iemand spanningen had zou ik dat wel zijn.
Ik draag tenslotte de verantwoordelijkheid voor vijftien hennen, twee kwartels en, niet te vergeten, mezelf.
Wat kan zo'n jong hennetje nu voor spanningen hebben?
Of ze ooit eitjes zal gaan leggen?
Dat maakt toch niets uit?
Ook als je geen eieren legt mag je blijven in de familie Tok.
Kijk maar naar mij: heb ik ooit een ei gelegd?
Nou dan!


avond in het Tok-huis
Nee, ik begrijp het wel: mevrouw Katblad is gewoon nieuwsgierig. Zij wil precies weten wat wij allemaal doen als het donker is in ons huis.
Maar waar blijft onze privacy dan? Daar wordt toch zo hoog van opgegeven tegenwoordig? Het moet niet gekker worden, mevrouw Katblad past zó in het boek 1984!
Ik heb haar altijd al een beetje té geïnteresseerd gevonden in ons wel en wee en nu blijkt dat mijn wantrouwen een redelijke grond heeft gehad.
Een camera!
In ons privé-huis!
de familie Tok op stok
In onze slaapkamer dus eigenlijk!
Hoe krijgt ze het in haar hoofd? Ze wil er zelfs aan meebetalen, dat vind ik nog het verdachtst.
Is zij zó ontzettend benieuwd naar het nachtelijke leven van hennen en een haan?
Ik wil nog niet zover gaan dat ik haar een gluurder noem, maar het scheelt toch niet veel meer. Gelukkig voelt onze Ma Tok niets voor zo'n camera-bewaking in onze privé-sfeer.
Zij begrijpt ons tenminste.
En zegt u nu zelf: u wilt toch ook niet de hele nacht met een camera op u gericht doorbrengen?
LazaRus
     Zijn wij hier dan minder dan u?
     Dat dacht ik toch niet.

Zo, ik heb mijn hart gelucht.
 
Nu ben ik erg nieuwsgierig naar wat u
hiervan vindt.
Wilt u alstublieft massaal reageren via "opmerkingen" onderaan dit verhaal?
Als u op dat woordje klikt krijgt u vanzelf    aanwijzingen over hoe u een reactie kunt    achterlaten.
Ma Tok verzamelt de binnengekomen regels en zij zet die dan onder dit verhaaltje.
U kunt alle reacties lezen door weer op "opmerkingen" te klikken, zo kunt u dan zien wie wat denkt over deze dreigende privacy-schending van een nette familie.


Floortje en Laza
Maar door al dit gedoe ben ik toch zelf ook een beetje nieuwsgierig geworden naar Floortje. Want hoe komt mevrouw Katblad erbij dat zij last heeft van spanningen? Heeft Floortje iets tegen haar gekakeld over zorgen, die ze zou hebben?
Ik kan me dat niet voorstellen, met hun problemen horen de hennen bij mij, hun haan, te komen, zodat ik ze kan oplossen.
Ik ben dus op het kleine mooie dametje afgestapt om haar persoonlijk te spreken.
En wat bleek? Zij zei dat ze zich wel degelijk zorgen maakte, maar dat ze die
Daantje en Dirkje
zorgen eigenlijk niet met mij wilde delen, omdat de gevolgen dan vreselijk zouden kunnen zijn. Daar schrok ik toch even van.
Dat kleine hennetje hoort niet met zulke zware problemen rond te lopen.
Dat heb ik tegen haar gezegd.
En ik heb haar ervan overtuigd dat ik alle moeilijkheden van de familie behoor te weten, zodat ik er wat aan kan doen.
Zodat iedereen hier blij en vrolijk kan leven in de Tok-tuin.
Dat is mijn taak als haan en ik heb die altijd naar behoren vervuld, al zeg ik het zelf.
Anne C, die na zijn coup naar Stolwijk moest verhuizen
Floortje heeft mij opgebiecht waar zij mee zat en ik heb haar gerustgesteld.
Als één van de twee boefjes inderdaad een haantje blijkt te zijn dan is daar niets aan te doen en dan helpt het echt niet om dat zo lang mogelijk geheim te houden.
Ik ga pas maatregelen nemen als ik dreig te worden aangevallen door een jong haantje, zoals dat gebeurde toen Anne C het te hoog in zijn bol kreeg; Daantje en Dirkje zijn daar nog lang niet aan toe, dus zelfs als één van de twee een haantje zou blijken te zijn kan hij nog een hele tijd blijven. Hij heeft het dan zelf in de poot hoe lang.
En de kans is groot dat er helemaal niets aan de hand is, dat ze allebei hennetjes zijn en dat ze de boel weer eens voor de gek houden.
Dan zou Floor zich dus voor niets zoveel zorgen hebben gemaakt.
Floortje bedankte mij en ging daarna opgelucht de tuin in.
En nu ben ik mevrouw Katblad bijna dankbaar dat zij zich ermee bemoeid heeft.
Begrijp me goed, bijna, hè.

3 opmerkingen:

  1. O jee, had ik nu echt een knuppel in het hoenderhok gegooid? Dan heb ik nu een probleem want kan wel de betekenis vinden van dit spreekwoord, maar niet de oorsprong ervan! Misschien weet Ma Tok hoe het zit met dat spreekwoord? Of wellicht weet Laza ons dat uit te leggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja,ja, kakelverse videobeelden. Live te bekijken in het huis van ma Tok. Het moet niet gekker worden. Arme LazaRus! Ik stem tegen en voor het hanen-bezwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lazarus, je hebt helemaal gelijk. In de Nederlandse maatschappij gaat het al verder dan George Orwell in 1948 heeft geschreven in zijn boek met de titel 1984. Maar dat dit zelfs in het kippenhok van Ma Tok zal gebeuren is toch bizar. Hou je poot stijf Lazarus. Ik sta helemaal aan jou kant.

    BeantwoordenVerwijderen