woensdag 4 oktober 2017

Leuk feest of teveel onrust?


Daantje en Dirkje:

Èndeluk was het dan soferr.
Het was drrie oktoberr! Hét Lèdse feest!
En hebbûh wè meegefeest?

Geertrui geeft haar deel van de wormen aan Daantje en Dirkje
Feel kans krregûh wè niet, hierr in de têun was err niet feel fan te merrekûh. Behalve dan dat Ma Tok ons extrra feel lekkerrs gaf. Fanwege de feestdag dus hè.
Wè hebbûh onsselluf flink tegoed gedaan aan die heerrlijke worremûh.
Geerrtrrêu had gerregeld dat wè het meestûh krregûh, omdat wè so goed Lèds kunnûh kakelûh.
Sè stond sellufs haarr deel aan ons af, geweldig toch?
Lang levûh Geerrtrrêu!
Toen wè allang op stok waarrûh is err ook nog een hoop herrrrie geweest hierrachterr erregens en het leek ook alsof de son alweerr was opgegaan, terrwèl het nog middûh in de nacht was. Geerrtrrêu noemde het fuurrwerruk, dat findûh mensûh mooi, nâh, wè fondûh err geen bal an. 's Nachts hoorr je te slapûh, niettan? Nâh dan!


Laza:

Zo, dat hebben we weer gehad voor een jaar, die gekte van drie oktober.
De mensen buiten lopen herrie te maken en alsof dat nog niet genoeg is gaan ze in de nacht ook nog vuurwerk afsteken.

Laza wil een hartig woordje spreken met Ma Tok
Belachelijk!
Iedereen weet toch dat je 's nachts hoort te slapen om overdag fit te zijn en flink te kunnen scharrelen en eten.
Zo'n mensenfeest geeft maar onrust in mijn tuin.
Daantje en Dirkje waren zo opgewonden dat ze alleen maar meelwormpjes hebben gesnaveld, verder helemaal niets. Wel heel veel van die wormen, dat dan weer wel, maar toch, dat is geen uitgebalanceerd dieet voor een kip.
En alle hennen waren onrustig. Dat kan ik niet dulden in mijn Tok-tuin.

En toen kwam die muizenman ook nog weer vandaag.
Nog meer extra gedoe.
Het moet niet gekker worden, anders ga ik maatregelen nemen,
Laza is verantwoordelijk voor het welzijn van de familie Tok
zowaar mijn naam LazaRus Tok is!
Welke maatregelen?
Dat weet ik nog niet, daar moet ik eerst eens diep over nadenken, maar een hartig woordje met Ma Tok staat bovenaan mijn lijstje. Zij is, na mij, de hoogst verantwoordelijke voor het welzijn van ons hier in de Tok-tuin.
En dat zal ze weten ook!
Zowaar mijn naam La...., o, dat had ik al gezegd.

Ma Tok: Het lijkt erop dat de familie Piep nu toch echt haar biezen aan het pakken is. Gelukkig maar, want ik werd niet blij van al die naar de muizenhemel verhuisde beestjes.

5 opmerkingen:

  1. Die snoezige snufjes komen na zoveel leed en helse pijnen absoluut in de muizenpiephemel.
    Maar dat geldt niet voor u Slechte Goeie Mie Ma Tok. Dat wordt de mensenhel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nou, meneer Pol Pot, u blaast wel erg hoog van de toren. Ik meen gehoord te hebben dat u heel wat mensenlevens op uw geweten hebt...

      Verwijderen
    2. Dat is mijn neefje Slechte Ma Goeie Mie Tok.
      Zelf doe ik geen muis kwaad.

      Verwijderen
  2. Kan LazaRus zelf niet op muizenjacht? Dat scheelt weer een man in de tuin en krijgt LazaRus genoeg beweging. Misschien is een haan hierop te trainen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hoorden van een achterbuurman, wiens huis met de keukenzijde aan de Toktuin grenst, dat het thans in zijn keuken aanmerkelijk minder sterk stinkt naar muizenpies dan enkele weken geleden. Er schijnt namelijk een dependance van uw muizenfamilie gelegen te hebben achter zijn vaatwasser. Maar nu niet meer dus.

    BeantwoordenVerwijderen