vrijdag 21 juli 2017

Nóg meer kuikens?


Nadine:

Die gekke Pippa!
Nou zit ze alweer steeds op een legnest en ze wil er maar niet af.

broedse Pippa met haar staart wijduit in de tuin
Ik heb even tegen haar gekakeld om te vragen wat er aan de hand was, of ze misschien pijn had in haar poot of zo, maar ze zei niets terug, ze bleef stil zitten met haar blik op oneindig en haar verstand op nul.
Nou, dan weten we het hier wel: Pippa is weer eens broeds.
En dat terwijl er al zo vreselijk veel kuikens zijn uitgekomen deze zomer. Ma Tok heeft gezegd dat er niet meer gebroed gaat worden, vijftien kleintjes is echt wel genoeg voor een seizoen. Maar Pippa luistert niet naar haar, ze blijft gewoon domweg zitten op dat stomme legnest.
Ma Tok tilt haar iedere keer naar
broedse Pippa
buiten en dan zet ze haar zover mogelijk van het nest verwijderd op de grond, maar voordat ze klaar is met wat ze aan het doen is in de Tok-tuin zit Pippa alweer prinsheerlijk te broeden op niets. Hoe dom kun je zijn.
De kleintjes kijken met verbazing naar haar. Daantje en Dirkje vragen steeds wanneer hun broedmoeder weer eens met hen naar buiten komt, maar ook dat lijkt ze niet te horen. De arme meiden zoeken hun heil nu bij Geertrui, die zich over hen ontfermt. Heel aardig van haar, maar of dat nu zo'n goede ontwikkeling is...

Geertrui met Dirkje en Daantje
Ik ving een kakeltje op tussen de drie dames, ik zal u verslag doen.
Daantje: "Geerrtrrui, waarrom doet onse moederr so rraarr?"
Dirkje: "Ja, se blêft de hele têd maarr op haarr nest sitte, waarrom is dat?"
Geertrui: "Dat is omdat ze weer eens broeds is. Dat was ze ook toen ze jullie eitjes warm hield, voordat jullie daarin gingen groeien."
Dirkje: "Maarr dat hoef se nâh toch niet meerr te doen, wê sên allang êutgebrroeid."
Geertrui: "Nee, voor jullie hoeft ze niet meer te broeden, maar ze wil nog meer kuikens hebben. Ze wil aan een nieuw nestje beginnen."
Daantje: "Maarr waarrom dan?
Err saan toch kêukes genoeg hierr in de têun?"
Dirkje: "Ja, Ma Tok heb het sellef gesegd, err moete err niet nog
Pippa wordt door Ma Tok naar buiten gebracht
meerr bê komme."
Geertrui: "Vraag me niet waarom, volgens mij spoort ze niet helemaal, ze wil altijd maar broeden, broeden en nog eens broeden. Terwijl daar helemaal niets aan is, je moet drie hele weken stil zitten en dan moet je die mormels nog opvoeden ook. Nee hoor, mij zul je dat nooit zien doen.
Ik heb wel een keer, samen met mijn tweelingzus Geertrui, net gedaan alsof we broeds waren.
We gingen naast elkaar in een legnest zitten en we keken allebei heel sloom in de verte.
Dat was lachen, toen iedereen erin stonk!
Maar écht broeden?
Ik kijk wel uit!"

Zo kunt u zien hoe de invloed van Geertrui is op Daantje en Dirkje.
Nee, ik vind dat Pippa er beter aan had gedaan om haar huidige kuikens verder onder haar vleugels te nemen dan weer aan een nieuw nest te beginnen.
Maar dat is míjn mening, misschien denkt u er heel anders over.
Pippa in elk geval wel.

2 opmerkingen: