maandag 10 juli 2017

Een eng druppeltje


Annette:

Toen wij allemaal op stok waren gegaan gisterenavond kwam Ma Tok ons huis binnen.

Ma Tok komt binnen in het Tok-huis
Dat was niet vreemd, dat doet zij elke avond. Ze komt ons dan tellen om te zien of iedereen veilig binnen is en als dat het geval is doet zij onze deur dicht, nadat zij ons welterusten heeft gewenst.
Maar gisteren deed zij de deur dicht toen zij nog binnen in ons huis was. En dat was wel raar.
Ze had ook iets bij zich, maar dat zag ik later pas.
Het was een klein flesje, waar ze voorzichtig de dop afhaalde. Toen ging ze naar Desiree, die
Annette gaat op de achterste stok zitten
aan het einde van de stok zat, en ze deed een druppeltje uit dat flesje in Desiree's nek. Dees bleef rustig zitten, dus het zou wel niet verkeerd zijn wat Ma Tok deed. Ma Tok ging naar Laza en ook hij kreeg een druppeltje; hij bleef ook rustig, al moest Ma Tok hem van de stok afhalen om zijn veren een beetje opzij te doen. Het druppeltje moest op de huid komen en niet op een veer.
De kleintjes kregen ook een beurt, die schreeuwden moord en brand, want die houden er niet van om opgepakt te worden. Geertrui liet zich ook pakken en Maria, Barbara en Babette ook.
iedereen komt aan de beurt
Odette verzette zich een beetje, maar ze werd toch behandeld. Nadine kwam ook aan de beurt, net als Pippa en toen moest alleen ik nog.
Ik had me verstopt achterin het nachthok, maar Ma Tok zag me wel. Omdat ze geen zin had er een drama van te maken zei ze dat ze mij morgenavond wel even zou helpen.
"Helpen" noemde ze dat!
Ik vond het allemaal toch best een beetje eng worden toen die kuikens zo begonnen te gillen en ik nam me voor om de volgende dag, vandaag dus, maar meteen achterin het hok te gaan zitten als we weer gaan slapen.
Laza ontfermt zich over Daantje
Misschien zou Ma Tok het dan wel vergeten.
Pippa ging haar veren oppoetsen na de behandeling en haar kleintjes, Dirkje en Daantje, die anders altijd zo'n grote snavel hebben, zaten een beetje angstig rond te kijken. Toen ging Laza tussen hen in zitten en hij sloeg een vleugel om elk van hen heen. Dat was een schattig gezicht, vooral van achteren gezien, want ik zat nog steeds achterin het nachthok. Die grote Laza met zijn vleugels wijduit om de kleintjes heen. Wat is hij toch een goeie haan! En wat ben ik blij dat Ma Tok voor hem gekozen heeft toen óf hij óf Anne C weg moest. Laza hoort bij ons en ik vind dat hij altijd in de Tok-tuin moet blijven.

Ma Tok: Helaas was ik te laat met mijn fototoestel om Laza met zijn vleugels om Daantje en Dirkje heen te vereeuwigen, maar ik verzeker u dat het een aandoenlijk gezicht was.

3 opmerkingen:

  1. Erg jammer... Misschien touwtje aan camera en dat om de nek meedragen, Ma Tok! Zodat wij voortaan van al die mooie momenten kunnen meegenieten, ook qua beeld dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het toch een lieverd, die Laza!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad jammer dat er geen foto van is!

    BeantwoordenVerwijderen